KORISNE INFORMACIJE

The answers you seek never come when the mind is busy, they come when the mind is still.

Facebook

Pratite nas na Facebook-u

Instagram

Pratite nas na Instagram-u

Youtube

Saznajte više o plutanju na našem youtube kanalu

Plutanje je otkrio američki neurolog Džon C. Lili 1954. godine dok je pokušavao da izuči šta se dešava sa mozgom kada se smanje ili potpuno priguše naša čula. Prvobitni naziv je bio REST (Restricted Evironment Stimulation Therapy) dok je danas zastupljeniji naziv Sensory Deprivation (čulno prigušenje-ograničenje). Doktor Lili je ustanovio da kada se čula ,,ugase“ mozak počne čudno da reaguje i umesto da je usresređen na spoljne stimuluse počinje da bude usresređen ka unutra.

Plutanje se obavlja u zatvorenim kapsulama ili tankovima ispunjenim vodom. Voda u Float tanku je plitka i u njoj se nalazi visoka koncentracija od 35% Epsom soli, MgSO4 u kojoj je ne moguće potonuti i u kojoj se pluta veoma ”stabilno”.

Kako se postiže efekat lišenja čula, odn. senzorne deprivacije?

Čulo ravnoteže se eliminiše samim tim jer plutamo na površini vode bez ikakvog napora i ne osetimo uticaj gravitacije na naše telo.

U tanku je potpuni mrak, na taj način se eliminiše čulo vida. Naravno svetlo gori u prvih 10 minuta, i Vi ga takođe nakon što se ugasi možete kontrolisati.

Dok smo u vodi uši su vam potpljene tako da je i čulo sluha neutralisano.

Temperatura vode i vazduha u tanku je 35C baš kao i temperatura naše koža tako da nema ni temperaturne razlike koju osećamo na koži, i upravo iz tog razloga naš mozak stvara iluziju da se nalazimo u beztežinskom stanju.
U tanku nema mirisa.

…tek kada su svi ovi uslovi ispunjeni plutanje može da počne…

Kako plutanje funkcioniše?

Ljudski mozak funkcioniše na 4 talasne dužine, a to su Beta, Alfa, Delta i Theta. Alfa i Beta frekvencija su asocirani sa misaonim procesima, dok su Delta i Theta povezani sa podsvesnim aktivnostima i dubokim snom.

Plutanjem se za vrlo kratko vreme frekvencija mozga menja iz Alfa i Beta talasa i prelazi u Theta moždane talase. Nakon ulaska u tank naš mozak u kratkom vremenskom periodu počinje da radi na smanjenoj frekvenciji koju smatramo blagotvornom i odmarajućom za naš celokupni organizam. Da bi plutanje imalo ovaj efekat potrebno je provesti 90 minuta u Float tanku, jer se upravo ovaj proces dešava oko 30 minuta nakon ulaska u vodu i plutanja.

Interesantno je napomenuti da je ovo stanje teško postići prostom meditacijom ili nekim drugim tehnikama. Tibetanski monasi mogu meditacijom dostići nivo smanjene moždane frekvencije možda jednom ili dva puta godišnje, dok se plutanjem svaki put dolazi u stanje maksimalne relaskacije, bez velikog truda. Jedan tretman plutanja od 90 minuta odmara naše telo kao 4 sata spavanja!

Izuzetno je važno napomenuti da se tokom plutanja na potpuno prirodan način snižava nivo hormona kortizola, andrenalina i količina mlečne kiseline u našim mišićima. Kortizol je označen kao hormon stresa. Sa druge strane rastu endorfin i serotonin koji su označeni kao hormoni sreće.

Šta sve postižemo plutanjem ?

Pozitivni efekti plutanja su mnogobrojni i još uvek se istražuju. Prevashodno zavisi od toga šta želimo da postignemo, mogućnosti su neograničene. Ovde ćemo navesti samo neke za koje postoje adekvatna naučna saznanja ili o kojima se trenutno intenzivno istražuje a preliminarni rezultati su veoma obećavajući.

Dubokom relaksacijom umanjujemo stres

Smanjujemo ili uklanjamo hroničan bol

Pojačavamo koncentraciju, kreativnost i memoriju

Poboljšavamo cirkulaciju

Osnažujemo naš imunitet

Smanjujemo anksioznost

Lakše prevazilazimo borbu sa alkoholizmom, pušenjem i drugim vrstama zavisnosti

Bolje i mirnije spavamo

Ubrzavamo oporavak od povreda i napora

Efekat slane sobe

Vizualizacija kod sportista ili umetnika

Pomoć u borbi sa depresijom

Close Menu